Coraz częściej osoby będące odbiorcami mediów społecznościowych czy ogólnie mówiąc internetu zastanawiają się nad korzyścią płynącą z objęciem danego wydarzenia, projektu czy - jak jest w przypadku portalu Kulturalne Rozmowy - patronatu medialnego nad tytułem. Co zyskuje autor, wydawca a co sam patron? Nim jednak odpowiem na te pytanie, warto najpierw zastanowić się nad samą definicją PATRONATU, która - jak podają źródła internetowe - brzmi następująco: roztoczeniem sprawowanie opieki nad czymś lub nad kimś; protektorat. [Uniwersalny słownik języka polskiego. T.3 pod. red. prof. Stanisława Dubisza. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2003]
Ogólnie więc chodzi o to, aby objąć pewnego rodzaju działaniami sponsorskimi, dzięki którym media (TV, radio, gazeta czy portal internetowy) udostępnił powierzchnię reklamową w celach promocyjnych dla danego podmiotu, wydarzenia kulturalnego, społecznego czy sportowego lub tytułu.
W efekcie patron zyskuje promocję siebie w kontekście danego obszaru działania. Jego logotypy, banery reklamowe oraz wzmianki o nim są rozpowszechniane we wszelkich dostępnych polach eksploatacji oraz materiałach promocyjnych objętych dystrybucją.
Dodatkowo, patron ma możliwość budowy pozytywnego wizerunku w mediach oraz innych nośnikach przekazu używanych przez zainteresowanych daną tematyką, co jest niezbędnym elementem strategii PR.
Oznacza to więc tylko tyle, że portal internetowy jako patron ma obowiązek informować o ukazaniu się np. danego tytułu na rynku wydawniczym. W ramach współpracy może też przeprowadzić wywiad z autorem lub napisać recenzję.
Moje zadania w ramach funkcjonowania portalu Kulturalne Rozmowy w kwestii objęcia patronatem medialnym danej książki są więc następujące:
- umieszczenie wiadomości o danej książce w mediach społecznościowych, czyli przede wszystkim na moim portalu i fanpage’u
- sfotografowanie książki oraz publikacja zdjęcia na profilu na Instagramie lub innych kanałach dystrybucji
W zamian za to wydawnictwo jest zobowiązane do:
- ekspozycji logotypu na czwartej (tylnej) stronie okładki oraz w materiałach promocyjnych
- informowaniu o moim patronacie nad tytułem w mailingu oraz w materiałach promocyjnych udostępnianych w wersji graficznej w mediach społecznościowych i/lub na papierze
Pewnie wielu z czytelników się zastanawia, czy czytam książkę przed objęciem jej patronatem. Otóż nie, ponieważ patronat to nie polecanie oraz opiniowanie danego tytułu, a jedynie informowanie ogółu o nowej publikacji. Jednak nim zdecyduję się na działania PR w tym zakresie, pierwszą czynnością jaką wykonuję, jest czytanie opisu wydawniczego czy notki prasowej, którą zazwyczaj wysyła do mnie wydawca. To pomaga w doborze tematyki utrzymanej w charakterze portalu Kulturalne Rozmowy. Następnie biorę pod uwagę, czy dana książka jest serią wydawniczą czy pojedynczym tytułem. Nie bez znaczenia jest również autor oraz kraj, z którego pochodzi. Jeśli potrafię go zidentyfikować, zgadzam się na patronat od razu. Ważne jest też wydawnictwo, które wydaje daną książkę. Dlatego zawsze wybieram takie, które wzbudza moje zaufanie, znam je z innych tytułów i jestem w stanie przewidzieć kierunek wydawniczy, w jakim podąża. Jeśli zaś chodzi o opinię, wystawiam ją zaraz po lekturze i jest ona zawsze obiektywna i niezależna od tego, czy patronuję czy nie nad książką.
Dotychczas patronowałam we współpracy długoterminowej tytułom dwóch wydawnictw oraz kilku autorom indywidualnym. Poniżej prezentuję okładki wszystkich moich patronatów:
WYDAWNICTWO PSYCHOSKOK
![]() |
![]() |
Prandota Strzelecka Mączkowska Tasarz
wywiad wywiad wywiad wywiad
|
WYDAWNICTWO NIEZWYKŁE
Przy współpracy z tym wydawnictwem ma również niepowtarzalną okazję na współpracę przy promocji literatury anglojęzycznej. Oczywiście nie czytuję jej w oryginale (oj, to ponad moje umiejętności językowe), ale za to mogę przeprowadzić wywiady z niezwykłymi autorami amerykańskimi i poznać ich punkt widzenia na wiele spraw. Potem za to możecie u mnie na portalu przeczytać również wersje anglojęzyczne moich rozmów - zainteresowanych odsyłam tutaj. Za tę możliwość bardzo dziękuję.
![]() |
![]()
wywiad ANG wywiad ANG wywiad ANG wywiad ANG
|
![]() |
recenzja wywiad wywiad PL
wywiad ENG
|
PATRONATY INDYWIDUALNE
![]() |
wywiad
|
![]() |
Abemonti Palmowska Dudziec Sznajder Seredyńska wyd. zbiorowe
|